DEZBATERE George Ogăraru VS Costi Mocanu. Ce fotbal îți dorești să trăim?

DEZBATERE George Ogăraru VS Costi Mocanu. Ce fotbal îți dorești să trăim?

O dilemă la rezolvarea căreia te invit să participi.

Echipa Națională a României a încheiat la egalitate, 2-2, meciul cu Elveția, disputat la Lucerna. Rezultatul este unul norocos, trupa lui Iordănescu obținând 1 punct atât de prețios în prelungiri. Până atunci însă, echipa noastră nu a contat pe teren, meciul fiind dominat copios de elvețieni, care l-au făcut greu de privit, atât pentru suporteri, acasă, cât și pentru comentatorii Prima TV, prezenți pe stadion.

Nume cu o experiență considerabilă în spate, Costi Mocanu și Emil Grădinescu n-au ezitat să critice cu vehemență jocul „tricolorilor”, în special pe durata primei reprize, când adversarii i-au făcut „jaloane”. În repriza a doua, la 2-0, selecționerul a făcut două schimbări, Mihăilă și Moruțan înlocuindu-i pe Ianis și Coman, moment de care ai noștri au părut că întârzie voit reluarea jocului. Grădinescu și Mocanu au răbufnit:

"Este greu să vezi naționala României făcând asta. De regulă tragi de timp ca să ții de rezultat, nu ca să nu mai iei goluri", s-a auzit de la microfon.

Imediat după meci, George Ogăraru, CSA Steaua, a criticat în termeni foarte duri reacția comentatorilor, cerând efectiv ca Prima să îi concedieze.

„Cât dispreț față de propriii jucători ai naționalei pot manifesta cei doi comentatori? Oare nu există cineva care să ia atitudine împotriva acestui bullying televizat la adresa conaționalilor? Nu există o limită a decenței și a bunului simț? Am fost nevoit să închid volumul televizorului pentru a nu-mi expune copiii la acest îndemn public la dispreț și desconsiderare a unor oameni și a echipei naționale a României. Rușine să vă fie, domnilor comentatori! Nu aveți niciun drept și nicio scuză!

Sper ca acesta să fie ultimul meci al naționalei României pe care îl veți fi comentat vreodată”, a scris fostul fotbalist pe contul său de FB.

La câteva ore distanță, Costi Mocanu a răspuns public atacului lui Ogăraru, la fel de tăios:

“Il anunț pe cetățeanul Ogăraru ca “Am inteles, sa traiti!” si pas de defilare trebuie sa execute doar el, in fata celor care-i dau solda. Pentru lumea din afara cazarmei exista libertatea cuvintului. Citesc ca e indignat trupetul pe comentariul nostru de la meciul cu Elvetia, i-a oprit pe copii sa vada, auzi tu! Dar le explici, mai, parinte model, ca e normal ca Statul sa te plateasca ca soldat ca sa dai cu piciorul in minge si sa spargi milioane de euro din banii oamenilor? P-asta trebuie s-o invete, da? Revenind la joc, spune-le copiilor si ca fotbalisti cu F mare, Gica Popescu, Viorel Moldovan, Basarab Panduru, au vazut acelasi meci ca noi. Pe ei poate-i asculta domnul Ogararu, cuvintele lor il vor ajuta sa mai puna mina pe niste solde”, a precizat Mocanu pe Facebook.

Surse foto: Prosport. GSP. Fanatik.

ADEVĂRATA PROBLEMĂ A FOTBALULUI ȘI A PRESEI

Reacțiile lui Ogăraru și Mocanu au stârnit numeroase reacții în spațiul public, de aceea consider necesar să evidențiez adevărata dilemă cu care ne confruntăm. O fac din respect pentru voi, abonații site-ului, pe care apoi vă invit să vă spuneți părerea în comentarii. Continuați să citiți și veți întelege că vorbim despre o problemă a fotbalului românesc, în integralitate, de fapt!

CINE PLĂTEȘTE, DICTEAZĂ!

Cu puțin timp în urmă, am primit o ofertă de a mă reîntoarce în presă. În discuțiile preliminare, până să ajungem la partea financiară, am fost surprins de o remarcă, pe care nu am întâlnit-o niciodată în discuțiile cu alți angajatori, eu fiind angajat și colaborator a trei redacții sportive de-a lungul anilor. Era o solicitare, de fapt, exprimată pe repede înainte, parcă pentru a nu fi băgată în seamă. Cerința era următoarea:

“Cu siguranță ai remarcat colaborarea pe care o avem cu Superbet. Oamenii dau bani și dau bani mulți, așa că vor să contribuim la o imagine cât mai bună a fotbalului și să evităm scandalurile. Nu îți impunem ce să scrii, Doamne Ferește, însă înțelegi ce zic. Tu ai opinii foarte tari și continui să le exprimi la fel pe Facebook, din ce am văzut. Vei știi cum să faci, pentru că nu degeaba ești cine ești”, mi s-a spus.

Ideea e foarte clară. Companiile care plătesc cer lucruri la schimb. Oamenii bagă bani mulți în cluburi și în redacții, de aceea vor să își asocieze numele cu un fotbal pozitiv, care pentru branduri înseamnă succes. Companiile plătesc imagine, practic.

CÂT DE SERIOS VORBESC SPONSORII

În septembrie 2022, în Spania a izbucnit un scandal, după ce L’Equipe a anunțat că reprezentanții “La Liga” au introdus o clauză prin care pretind „comentarii pozitive" la meciurile de campionat transmise la TV. Federația putea cere chiar „înlocuirea comentatorilor și reporterilor care încalcă regulile".

Răspunsul ligii iberice a fost o fentă, de fapt: “Sunt restricții care au ca scop evitarea subiectelor tip tabloid și întrebările legate de familiile jucătorilor în timpul comentariilor sau interviurilor”.

În România, eAD, compania deținătoare de drepturi TV pentru Liga 1, a propus LPF în contract 2.000.000 de Euro anual, în plus, dacă cluburile vor îndeplini anumite performanțe de prezență pe stadion și audiență TV.  Preocuparea eAD pentru creșterea atractivității competiției este foarte clară, așadar, iar aceasta nu se poate realiza decât printr-o imagine pozitivă a fotbalului. Dacă vor bani, cluburile trebuie să se agite în sensul indicat prin contract.

Să fie redacțiile lăsate să prezinte și să comenteze fotbalul exact așa cum îl văd!?

În prezent, LPF are un parteneriat cu Superbet, care în schimbul banilor oferiți a schimbat numele competiției: Liga 1 a devenit “SuperLiga”. Beneficiul firmei de pariuri este evident, asocierea fotbalului cu numele companiei în mințile suporterilor fiind imposibil de evitat. Super!

La fel au procedat și companiile care sponsorizau Liga 1 înainte: “Casa Pariurilor” și “Betano”.

NAȚIONALA ÎN CULOAREA SPONSORULUI

Pentru a înțelege și mai bine până unde merg aceste companii, vă reamintesc că atunci când a devenit sponsorul FRF, Ursus a cerut ca Echipa Națională să nu mai joace în galben. În opinia oficialilor companiei, galbenul se asocia mult prea puternic cu fostul sponsor, Bergenbier, așa că naționala trebuia de acum să poarte echipament roșu sau alb, aspect evidențiat de Ștefan Beldie, la un moment dat, pe blogul personal.

Cam așa stau lucrurile în cazul relației SPONSORI - FRF și LPF. Contractele sunt clare și de pe urma lor trebuie să beneficieze toate părțile implicate.

Aceasta este realitatea fotbalului românesc, în integralitate!

Având acum tabloul complet, repet întrebarea, retorică aproape: “Să fie redacțiile lăsate să prezinte și să comenteze fotbalul exact așa cum îl văd!?”

CE VREI TU, SUPORTERUL?

Și așa am ajuns la dezbaterea pe care o propun astăzi și la care vă invit pe toți să participați.

Preferați ca presa să își abandoneze menirea și să prezinte realitatea fotbalului alterată de interesele de marketing ale sponsorilor?

Preferați ca reporterii să ofere publicului informații preponderent pozitive despre cluburi, antrenori și jucători?

Preferați ca moderatorii să aleagă subiecte și apoi să le comenteze viciat de interese comerciale în emisiunile de sport!?

Vă doriți să fie dați afară comentatori care aleg să lase în comentariu inclusiv trăirile pe care le au vizavi de ce văd pe teren?

George Ogăraru VS Costi Mocanu. Un om de sport și un jurnalist vazând diferit același tablou.

Tu ce fotbal și în ce lume îți dorești să trăim?