Table of Contents
Deși este un club cu o istorie uriașă în spate și unul dintre cele mai mari branduri ale României în sport, Dinamo de astăzi pare să funcționeze pe principiul “merge și așa”. În aproape toate departmentele se aduc fie voluntari, fie oameni fără expertiză în munca pentru care sunt angajați, iar acest lucru se vede și mai ales costă: Dinamo în era Red and White pare mai degrabă un club din ligi inferioare.
Misiune și eșec
Cu adevărat dramatic este faptul că genul acesta de angajați se ocupă chiar de imaginea clubului, detaliu care demonstreazǎ cât de puțin înțelege conducerea din importanța comunicării, un departament cheie, ale cărui erori la Dinamo subminează însăși misiunea sa primordială: consolidarea brandului și protejarea reputației clubului.
Vlad Iacob, fostul administrator special al lui Dinamo, a explicat într-o postare pe pagina personală de Facebook diferența dintre noțiunile de “sponsor” și “partener comercial”, fără însă a indica ostentativ numele clubului pentru care a muncit mai mult de un an pro bono.
Însă mai mult ca sigur chiar confuzia echipei de comunicare a lui Andrei Nicolescu i-a atras atenția. Pe platformele de comunicare ale lui Dinamo se folosește impropriu și în mod repetat termenul de sponsor în comunicatele oficiale, ceea ce este greșit, evident.
Diferența între sponsori și parteneri
Redăm în continuare, integral, postarea lui Vlad Iacob, fără nici o intervenție din partea noastră.
“Foarte multă lume utilizează, cel mai adesea în mod forțat sau impropriu termenul de “sponsor”, în sportul și mai ales în fotbalul românesc. De multe ori, cei care vorbesc despre “sponsori”, se referă, de fapt, la parteneri comerciali ai cluburilor - la companii care încheie contracte de publicitate cu cluburile de fotbal. În acest context, cred că ar fi util să înțelegem corect câteva concepte:
Singurele cluburi de fotbal care pot primi o sponsorizare sunt cele “fără scop lucrativ” - asociațiile sportive. Societățile comerciale, precum Dinamo 1948, FCSB, Universitatea Craiova sau FC Rapid nu pot primi sponsorizări. (Art. 4 din Legea 32/1994).
În cazul cluburilor nominalizate mai sus, putem vorbi strict despre parteneriate comerciale - efectuate cel mai adesea prin contracte de publicitate. Companiile partenere (beneficiarii), în schimbul unor sume de bani sau în schimbul unor produse sau servicii, beneficiază de servicii de publicitate prestate de către cluburi (prestatori). Aceste parteneriate NU reprezintă “investiții” și nu conferă drepturi de vot sau drepturi în management.
Prin expunerea pe care cluburile din Superligă o confera pentru parteneri, brandurile acestora ajung pe micile ecrane ale câtorva milioane de telespectatori, în fiecare sezon!
În concluzie, “sponsorii”, care sunt, de fapt, parteneri ai cluburilor, nu întreprind acte de caritate, nu “finanțează”, nu “investesc” în cluburile de fotbal - așa cum adesea susțin sau sugerează diverși oameni din fotbalul românesc sau din mass media - ci plătesc (adesea destul de puțin) pentru un serviciu de publicitate, care le oferă o expunere excelentă.”
Profesioniști înlăturați
SC Dinamo 1948 a anunțat recent cǎ Ionel Culina, ofițer de presă și responsabilul cu comunicarea clubului din Ștefan cel Mare în ultimii 24 de ani, nu va mai face parte din organigramă.
Un motiv oficial nu a fost precizat, așa cum cer rigorile unei comunicări eficiente cu opinia publică și cu suporterii, însă conform surselor Culina intrase de mai mult timp în dizgrația conducerii. Ionel Culina a fost însă recuperat imediat de “clubul mamă”, CS Dinamo.